Lundgren Jan


Glesbygdsjazz

Jan Lundgren Trio
Svenska Landskap
Sittel Records

Jämförelsen med Jan Johanssons Jazz på Svenska är ofrånkomlig. Vemodet är gemensamt något som texten i konvolutet märkligt nog förnekar. Vemodsfobi? Lundgren har i de lugna låtarna samma känsligt smeksamma handlag med pianotangenterna som Johansson. Avslutningslåten Den blomstertid nu kommer i släpigt arrangemang av basisten Mattias Svensson är snudd på en dystopi över den svenska sommaren. Morten Lunds raffinerade trummor bidrar till att skapa en stämning av ödslighet. Mycket vemodigt och inte självklart skönt och behagligt vackert. I Lundgrens, oerhört stilla, egna komposition Blekinge målas hembygden upp med mörka färger och tydliga inslag av blues. Fjärilvingar syns på Haga med bara piano utstrålar frid, lugn och stor ömhet. Snabba stycken som Brännvin är mitt enda gull och Slängpolska efter Byss-Kalle kan i förstone tyckas vara klämkäcka uppmaningar till dans runt gran och stång men hurtigheten kommer på skam när Lundgren plötsligt gå till attack med avantgardistiska löpningar på tangenterna. Everts Taubes Inbjudan till Bohuslän har ett snabbt rasslande komp till ett avspänt drivande svängigt piano. Lundgrens Svenska Landskap är inte så idylliska och okomplicerade som ett tillfälligt besök kan ge sken av. Den som har ett öppet sinne märker att mörkret, galenskapen, överraskningarna, komplikationerna ligger på lur.

Jan-Anders Eriksson